Менше умов інвестору: як позбавитися недобудов

  • 28/02/2017

Депутати запропонували Верховній Раді затвердити механізм, який допоможе позбутися від довгобудів. На сьогодні в Україні налічується близько 10 000 об'єктів незавершеного будівництва, кожен десятий з яких знаходиться в столиці. Деякі найбільш привабливі об'єкти викуповують великі будівельні компанії, але більшість будівель так і залишаються безгоспними і не тільки псують зовнішній вигляд міста, але і створюють небезпеку для його жителів.

Вирішити цю проблему і покликаний законопроект №6033, в якому прописано механізм завершення будівництва недобудованих житлових об'єктів. Документом пропонується встановити невеликий розмір збору при зверненні до суду з питань, які стосуються недобудов. Довгобуд, згідно із законопроектом, не потрапляє до ліквідаційної маси у разі банкрутства забудовника. А будівельну компанію, яка візьметься за завершення робіт на майданчику, звільнять від сплати пайових внесків. Інвестори будівництва зможуть створювати житлові кооперативи.

Але в законопроекті виявилося багато і інших новацій, які можуть поховати гарну ідею. Один з яскравих прикладів - законодавче визначення довгобуду. На думку розробників документа, - це незавершений об'єкт житлового будівництва, який будувався легально. Іншими словами, будівельна компанія отримала всі дозволи, а квартири в такому будинку повинні купити більше десяти осіб. Що ж в цьому випадку робити інвесторам, які вклали гроші в незаконні будівництва? Таких прикладів по всій країні досить багато.

Існує і маса інших проблем. Наприклад, що робити, якщо документації, яка підтверджує витрати на будівництво, ні? Розробники теж не конкретизували, що мається на увазі під документом, що дає право на будівництво. Це декларація, або дозвіл або ще щось? Таким чином, документ недопрацьований до кінця, так як є можливості для маніпуляцій.

Але навіть, якщо забудовник зводив будинок легально, і є всі необхідні документи на будівництво, ускладнити процес добудови об'єкта незавершеного будівництва може договір з покупцями квартир. Перелік договорів, які, на думку авторів законопроекту, підтверджують передачу майнових прав, не охоплюють всі існуючі випадки, наприклад, інвесторів, які купували деривативи або укладали інвестиційні договори, хоча вони і заборонені законодавством.

Також серед новацій законопроекту створення нового регулюючого органу - спеціальна тимчасова комісія з добудови будинків. Причому очолити такий орган автори законопроекту пропонують голові відповідної сільської чи міської ради. Таке рішення може не спростити, а значно ускладнити всі процедури, пов'язані з добудовою. Практика показує, що створення подібного органу лише підсилить бюрократичну навантаження на весь процес укладання договору з інвестором.

Як правило, найголовніша проблема для забудовника - врегулювати проблеми із землекористувачем, а також цільовим призначенням земельної ділянки. У законопроекті про це ні слова. Але ж серед довгобудів багато об'єктів, побудованих з зневагою цільового призначення землі або взагалі без права на використання землі під об'єкти. Ці будівлі так і залишаться довгобудами?

Не виключено, що якщо всі ці норми будуть прийняті, то істотно скоротити кількість недобудов не вдасться, так як лише поодинокі об'єкти відповідають всім вимогам даного законопроекту.

Євген Єрмоленко, керівник юридичного департаменту компанії "Інтергал-Буд"

Джерело: biz.liga.net/all/nedvizhimost/opinion/3614123-vtoroe-dykhanie-kak-izbavitsya-ot-dolgostroev.htm